"Lumea nu se va sfarsi din cauza celor care fac rau, ci din cauza celor care se uita la ei si nu fac nimic." - Albert Einstein
Elicopterul IAR-330 Puma Naval, între primele 10 elicoptere din lume destinate luptei antisubmarin
article picture

Industria naţională de apărare realizează produse cu performanţe tehnologice la nivel mondial

  • Elicopterul IAR-330 Puma Naval, între primele 10 elicoptere din lume destinate luptei antisubmarin

IAR S.A. Ghimbav - Braşov (IAR) a primit, vineri 23.10.2015, din partea secretarului de stat, coordonator al domeniului industria de apărare, Sorin Encuțescu, „Diploma de Excelență” a Departamentului pentru Industria de Apărare. Diploma a fost acordată pentru finalizarea cu succes a programului PUMA Naval precum şi pentru rezultatele obţinute în activitatea de producţie.

În primul semestru al anului 2015 IAR Braşov a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 52%, în domeniul exportului o creştere de 17,45%, iar în ceea ce priveşte profitul brut, acesta a crescut în primul semestru de 12 ori faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

În acest an, compania a fost listată cu mare succes la Bursa de Valori Bucureşti, valoarea acţiunilor crescând cu circa 416%, păstrându-se în topul randamentelor de la BVB, fiind printre cele mai de succes companii din industria aeronautică listate pe piata de capital.

Elicopterele realizate de IAR Ghimbav Braşov sunt unele dintre cele mai complexe produse şi platforme de tehnică militară realizate de industria naţională de apărare.

Elicopterul IAR 330 PUMA Naval, prin caracteristicile tehnico-tactice precum și prin capabilitățile operaționale se înscrie, la nivel mondial, între primele elicoptere destinate luptei antisubmarin.

Finalizarea programului Puma Naval, prin etapa 2B-2, contribuie la creșterea capacității operaționale a Forțelor Navale ale României, mai ales în domeniul căutării, descoperirii și luptei împotriva submarinelor inamice, independent sau în cooperare, dar și al lovirii navelor de suprafață cu torpilele tip Sting Ray, instalate pe părțile laterale ale elicopterului IAR 330 Puma Naval.

Rolul operațional al elicopterelor Puma Naval, ambarcate la bordul celor trei fregate românești Mărășești, Regele Ferdinand și Regina Maria, este de a îndeplini, pe lângă misiunile deja menționate, și pe cele precum: cercetare, observare, transmiterea situației tactice la navă, supraveghere maritimă pe timp de zi şi de noapte în mediu marin, transport de persoane, căutare și salvare pe mare, combaterea traficului ilegal pe mare, transport logistic ș.a.

Configuraţia elicopterului Puma Naval include, printre altele, următoarele: sistemul de geamanduri radio-hidroacustice (GRHA) pentru detecţia submarinelor, integrat cu consola tactică multifuncţională C-FLEX- LINK 11; instalaţia de lansare a torpilelor uşoare; rezervoare suplimentare de combustibil largabile; radar meteo; platforma electro-optica de cercetare zi/noapte (EOP) cu camera CCD, IR și telementru laser; sistemul de identificare automată a navelor de tip „AIS”; cabina de pilotaj compatibilă cu ochelarii de vedere pe timp de noapte; instalație mitraliere cu tragere prin ușile laterale cal. 7,62/12,7; sistem de avertizare și contramasuri EW; calculator multirol de misiuni; 2 display-uri multifuncționale; display color de hartă electronică, cască cu ochelari de vedre noaptea (NVG) și Helmet Mounted Display (HMD) cu afişaj la nivelul ochilor pilotului ce-i permite cunoaşterea informaţiilor vitale supravieţuirii în câmpul tactic (date de zbor şi navigaţie) ș.a.

Alte caracteristici care diferențiază elicopetrul IAR-330 PUMA Naval de celelalte elicoptere de serie sunt: protecția anticorozivă a celulei și a componentelor; sistem de pliere a palelor rotorului principal, necesar introducerii elicopterului în hangarul navelor de pe care execută operațiile în mediul maritim; harpon hidraulic de apuntare, necesar stabilizării elicopterului pe puntea navei; radar de bord Telephonics RDR-1500B, ce lucrează în banda X și asigură observarea până la aproximativ 300 km; instalație de localizare a balizelor de urgență a navelor/aeronavelor aflate în dificultate; troliu de salvare cu acționare electrică; far de căutare; costume de zbor termoizolante și veste de salvare pentru echipaj; plută de salvare pentru echipaj și pasageri; instalație de flotabilitate de avarie cu acționare din cabină ș.a.

Finalizarea programului IAR 330 Puma Naval, care este o platformă aeriană de luptă realizată în concepție românească, este de importanță deosebită pentru modernizarea și îmbunătățirea dotării Forțelor Navale ale României, a creșterii capacității lor operaționale, mai ales în noul context de securitate în bazinul Mării Negre (Elicopterul IAR 330 PUMA Naval, prin caracteristicile tehnico-tactice precum și prin capabilitățile operaționale se înscrie, la nivel mondial, între primele elicoptere destinate luptei antisubmarin (https://www.youtube.com/watch?v=f09658zyCi4 ).

Informații de background

IAR S.A. Braşov, una dintre principalele societăţi aeronautice ale României are o tradiţie cu rădăcinile adânc înfipte în istoria aviaţiei: acum 90 de ani, la Braşov, este înfiinţată prin Decret regal, „prima fabrică românească de aeroplane” numită INDUSTRIA AERONAUTICĂ ROMÂNĂ.

Reînfiinţată în 1968 sub denumirea de „Întreprinderea de Construcţii Aeronautice” (denumire păstrată până în 1991), devine unic producător român de elicoptere prin achiziţia, de la firma franceză Aérospaciale, acum parte integrantă a companiei AIRBUS HELICOPTERS, a licenţelor de fabricaţie a elicopterelor Alouette III (în 1971) şi Puma (în1974).

Până în prezent au fost fabricate şi livrate pe cinci continente aproape o mie de planoare, motoplanoare şi avioane uşoare – majoritatea în concepţie proprie, precum şi peste 370 de elicoptere Puma şi Alouette, în diferite configuraţii militare şi civile.

IAR S.A. Braşov este certificată ISO 9001 şi dispune de un personal de peste 300 de salariaţi, incluzând 100 ingineri şi specialişti experimentaţi.

În prezent, compania este concentrată pe activităţi de întreţinere periodică, reparaţii curente şi capitale la ambele tipuri de elicoptere, precum şi pe modernizarea elicopterelor Puma.

Un prim program de modernizare, iniţiat în 1995 şi numit SOCAT, răspunde cerinţelor operaţionale ale Forţelor Aeriene Române şi transformă elicopterul logistic Puma într-unul destinat misiunilor de luptă pe timp de zi şi de noapte şi în condiţii meteo adverse, precum şi misiunilor de căutare-salvare în câmpul de luptă, de evacuare medicală, de transport de trupe şi cargo.

Programul SOCAT a fost aplicat asupra a 25 de aparate Puma aflate deja în serviciul Forţelor Aeriene Române, care au fost introduse eşalonat într-un proces complex de reparaţie capitală asociată cu modificări complexe ale structurii – cerute de instalarea componentelor sistemului modernizat; apoi au fost integrate noile echipamente, furnizate de companii de reputaţie internaţională.

Aeronavele sunt echipate cu tun turelat, iar pe fermele de armament laterali pot fi instalate lansatoare de proiectile reactive nedirijate şi rachete antitanc.

Programul s-a încheiat în iunie 2005 odată cu livrarea ultimului aparat. Succesul modernizării SOCAT a constituit un impuls şi în acelaşi timp punctul de plecare în abordarea şi a altor programe asemănătoare. Astfel, tot pentru Forţele Aeriene Române au fost modernizate, în conformitate cu standardele NATO, 16 elicoptere destinate misiunilor de transport dintre care patru în configuraţie MEDEVAC (pentru evacuare medicală).

Experienţa în domeniul modernizărilor, calitatea produselor şi a serviciilor asigurate clienţilor au făcut ca IAR S.A. Braşov să fie desemnat de către Ministerul Apărării din Emiratele Arabe Unite ca prim-contractor pentru modernizarea a 25 de elicoptere Puma. O principală caracteristică a modernizării este instalarea unor motoare mai puternice, care determină o creştere cu 20% a performanţelor elicopterului, la un consum mai redus de combustibil. Această versiune, numită Puma SM, a fost dezvoltată în parteneriat cu firma AIRBUS HELICOPTERS, care a şi omologat prototipul după un complex şi exigent program de teste.

În cadrul fiecărui program de modernizare, clientul beneficiază de şcolarizarea echipajelor de zbor şi a tehnicienilor, de facilităţi de planificare, analiză şi antrenament, precum şi de un pachet integrat de suport logistic, incluzând manuale de zbor şi de exploatare a aeronavelor in format digital, scolarizarea pilotiilor si al personalului tehnic de exploatare, piese de schimb, utilaje şi echipamente de testare pentru întreţinere.

Autor:

Autorul articolului este singurul responsabil pentru informatiile postate pe acest portal si isi asuma in intregime consecintele legale, implicit eventualele prejudicii cauzate in cazul unor actiuni legale impotriva celor afirmate.


Un comentariu     Conectare pentru a comenta Regulament
  (1 stele din 1 vot(uri))

DanBunescu 1 year ago

Chiar sunt 10 elicoptere antisubmarin sau navale in lume ? Acum 20 ani era un capitan ( locotenent comandor ) de la MApN care semna lasarea in custodie a mock-upului de cockpit...cum fac unii cariera.